NASA (Национално управление по въздухоплаване и изследване на космическото пространство) разглежда блокчейн технологията като средство за гарантиране на поверителността и сигурността на данните за полетите на въздухоплавателните средства.

Роналд Рийзман, инженер на аерокомпютри в изследователският център на NASA – Ames, публикува в понеделник статия, в която се твърди, че блокчейн мрежите и интелигентните договори могат да помогнат за смекчаване на някои проблеми със сигурността.

От 1 януари 2020 година, Федералната авиационна администрация (FAA) е упълномощена от САЩ да използва нова система за наблюдение – Automatic Dependent Surveillance Broadcast (ADS-B), което ще излъчва самоличността, позицията и друга информация на самолетите.Резултат с изображение за nasa png

Това предизвика загриженост за сигурността сред заинтересованите страни, каза в своята статия Рийзман, като обясни, че системата ADS-B “не включва разпоредби за поддържане на същите тези варианти за защита на самолета и не засяга възможността за измама, отказ на услуга и други добре документирани рискови фактори”.

Цивилните въздухоплавателни компании предпочитат да запазят поверителността на някои данни, пише той – например, за да противодействат на проследяването на ръководителите като част от корпоративните шпионски операции.

Данните за трафика на военни самолети, междувременно, се определят от Министерството на отбраната (DoD) като „Информация, която, ако бъде разкрита, показва уязвимост в критичната инфраструктура на Министерството на отбраната и ако бъде експлоатирана, вероятно ще доведе до значителна разруха, унищожаване или увреждане на операциите на DoD, собственост или съоръжения”.

Като се има предвид чувствителността на свързаните с това данни за въздушния трафик, военната нужда от поверителност „вероятно ще остане решаваща за тяхното приемане и използване на ADS-B“, пише Рийзман.Свързано изображение

За да се справят с тези и други проблеми, изследователят представя прототип в документа, наречен авиационна блокчейн инфраструктура (ABI), базирана на Hyperledger Fabric и интелигентни договори, която позволява контрол върху това, кои данни се споделят публично или частно с упълномощени организации.

Например, информация за състоянието на въздухоплавателното средство, като например височина, обозначена скорост, позиция и т.н., може да бъде запазена чрез личен канал, докато информацията за полетния план, като тип на въздухоплавателното средство, произход, местоназначение, регистриран маршрут и др. , могат да бъдат публикувани на публичен канал за достъп до одобрени членове.

Рийзман казва:

Предлагаме да се използва “леко разрешена” блокчейн рамка, която да позволи на ADS-B системите да отговарят или да надхвърлят същите нива на неприкосновеност на личния живот и сигурност, които понастоящем се осигуряват от радарни системи в NAS [Национална система за въздушно пространство].

Това не е първият път, в който NASA започват да изследват блокчейн, търсейки технологични подобрения. През февруари агенцията отпусна $330 000 на професор в University of Akron, за да подкрепят изследванията върху технологията на Етериум за автоматично откриване на плаващи отломки.

https://t.me/joinchat/GVKUGRH2XQaG9Ww6oeui4Q